VISUAL MEMORY
* Ingatan penglihatan memerlukan kemahiran atau kebolehan untuk mengingat apa yang telah dilihat atau diperhatikan.
* Semasa melakukan pembacaan, kanak-kanak mesti mengekalkan ingatan penglihatannya tentang huruf-huruf dan perkataan yang telah dilihatnya.
CADANGAN MENGATASI
• Sediakan bahan-bahan di atas meja dan minta murid menelitinya. Sebagai contoh, gambar-gambar. Tutupkan gambar-gambar tersebut dan minta murid menyebut kembali gambar yang dilihatnya.
• Tunjuk satu corak atau gambar kepada murid. Tutup corak atau gambar itu dan minta murid melakarnya semula.
• Tunjukkan satu gambar kepada murid dan kemudian tutup. Bincangkan dengan murid mengenai gambar tersebut.
• Ambil satu tali dan gantung beberapa keping gambar dalam susunan yang tertentu. Turunkan gambar itu dan minta murid susun semula sebagaimana yang telah dibuat oleh guru.
• Perkembangkan ingatan kanak-kanak dengan membincangkan benda-benda yang telah mereka lihat, kemudian minta mereka ceritakan semula apa yang mereka ingat seperti tempat yang mereka lawati, orang yang mereka jumpa, warna pakaian dan sebagainya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment